zaterdag 5 april 2014

Fochteloërveen


Wieb en Wiepkje zijn vrijwillers bij Natuurmonumenten. Zij hebben mij vandaag het Fochteloërveen laten zien.


Bij de "Informatieruimte" staat een grondwatermeter met een informatiepaneel.


Om het water vast te houden werden dijkjes aangelegd en damwanden geslagen. Staande wandjes behoeden amfibieën en reptielen tegen het verkeer. Voor slangen werden verkeersrooster aangelegd.


Een groot deel van het gebied is kwetsbaar en niet toegankelijk voor het publiek. In een ander deel grazen de Schotse hooglanders en galloways.


Maar gelukkig lopen door het gebied diverse fiets- en wandelpaden.


Het grondwaterpeil speelt een belangrijke rol bij herstel van het hoogveengebied.


Flora in overvloed. Wieb vertelde over het veenmos, lavendelheide, dopheide, struikheide, kraaiheide, eenarig wollegras, veenpluis, het pijpenstrootje en de grote veenbes (cranberry).


Het opvliegen van honderden kokmeeuwen. Er kwamen ook twee kraanvogels overvliegen. In het gebied zitten op dit moment ongeveer 5 broedparen. Verder heb ik de veldleeuwerik, grauwe gans, putter, Canadese gans, nijlgans, geelgors en blauwborst gezien.


Helaas geen adders en ringslangen gezien. Wel de boomblauwtje, de ringelrups en een geoorde fuut.


In het gebied worden metingen verricht. Om invloed van poepende vogels tegen te gaan zijn pinnen geplaatst. Als ik het voorste paaltje bekijk vraag ik mij af of dit helpt :-)


Grenspalen markeren de grens tussen Frylân en Drenthe.


Bij het fotograferen heb je ook wel eens pech. De gladde slang werd even te laat opgemerkt en een te kleine lens op de camera voor een te ver weg zittende heikikker. Ik beschouw de foto's maar als bewijsexemplaar.


Na een heerlijke uitsmijter rosbief bij eetcafé Hulst in Appelscha hebben we een bezoek gebracht aan uitkijktoren "De zeven" nabij Ravenwoud. Deze toren is ontworpen door Dick de Haan.


Vanaf het panoramadek van de 18 meter hoge uitkijktoren heb je een aardig uitzicht over het Fochteloërveen. Op de toren kwamen we nog een bevlogen vogelaar tegen.


Na een fijne dag in en rondom het Fochteloërveen nog even in Westerwolde een kijkje genomen. Op grote afstand zag ik een ontmoeting tussen een reebok, reegeit, fazanthaan en fazanthen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten