zaterdag 21 september 2013

Snöddeglad

 
Ik ben gisteren via de drie Bijlen op de rotonde van Beilen (vroegere naam Bijlloo) naar Lhee gereden. De bijlen zijn gemaakt door Van Egten BV.


Nabij Lhee ligt Natuurkampeerterrein Lheederzand.
Ik heb mijn camper midden in het dennenbos op een heuveltje neergezet. Echt een prachtplek waar het behalve het geluid van de vogels nog stil is.


Omdat het kampeerterrein is gelegen aan Nationaal park Dwingelderveld had ik de fiets meegenomen om de natuur in te trekken. Het was wel uitkijken met al die schapen.

 
Onder aan het gaas een verlaten vogelhokje met daarin 5 eieren.
 

Het was prachtig fietsweer. Droog, weinig wind en in de zon nog lekker warm ook !
 
 
Bij het "Moddergat" staat een vogel kijkscherm.
 
 
 Lisdodden, bramen, bessen en paddenstoelen.
 
 
Dode bomen hebben wel iets !
 
 
waterdieren
 
 
Het was lastig picknicken bij het bezoekerscentrum Dwingelderveld
 
 
De "kleine man" (Dat zijn de Van Velzens immers) ging even uitrusten op een bankje  !
 
 
Op het overdekt terras van Theehuys Anserdennen genoten van Anna's appeltaart en appel-kaneelthee. De appeltaart is enorm groot (en lekker) en voor drie euro heb je onbeperkt thee of koffie met kandij. De overkapping van het terras bestaat uit zonnepanelen en het water uit een eigen bron. De thee is dus volledig duurzaam en dat smaakt extra lekker aldus een informatiebord van Natuurmonumenten.
 
 
Vanuit deze observatiehut heb je een geweldig uitzicht op de Davidsplassen.
 

Klik hier voor de 28 km lange fietsroute
 
 
Het had de afgelopen nacht geregend. Het was zoals ze het in het Gronings noemen "snöddeglad". De boswachter heeft mij vanochtend met de trekker van mijn plaats getrokken. Vervolgens ben ik dwars door het Drentse landschap naar huis gereden en kwam onderweg natuurlijk ook van alles tegen.
 
 
Zoals landgoed De Vossenberg bij Wijster.
 

 Onderweg kwam ik veel stalletjes tegen. Ik vond die van klei met kleur de mooiste.
 
 
De Janina Hellingmolen in Aalden
 
 
Het kerkje van Zweeloo is een rijksmonument. Het is gebouwd op de fundamenten van een houten kerkje uit de 12e eeuw.
 
 
Mijn oud Regiotoal collega Marga Kool heeft over het "karkje" een gedicht geschreven.
 
 
Het openluchtmuseum Ellert en Brammert 
 
 
Crisistijd in Schoonloo ?
 
 
klik hier voor mijn blog over Dwingelderveld van maart.
klik hier voor mijn blog over Dwingelderveld van juni.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten