woensdag 24 juli 2013

Zomervakantie 2013 deel 6

23 juli

Vandaag op tijd vertrokken uit Inzell met bestemming de Moezel. Door wegwerkzaamheden de nodige oponthoud gehad. Maar uiteindelijke tegen de avond aangekomen in Wintrich.

 
Om te overnachten heb ik een plaatsje gevonden op Wohnmobil Stellplatz Wintrich.
 
 
Bij deze automaat moet je een kaartje kopen voor de slagboom en dan mag je voor 8 euro per dag op deze "Platz am Mosel" staan.
 
 
Ik heb de camper nog geen seconde neergezet of er komt een "oud Hollands zeurwijf" op mij af. Geen goeiedag. Of ik in het vervolg langzamer wilde rijden in verband met stofoverlast. Ik was mij van geen kwaad bewust. Ik reed stapvoets en deze kenau zat 30 meter verderop in het gras met twee andere theetantes. De toon was gezet. Ik ben direct verkast naar een plekje verderop. Later zag ik voor haar camper een bordje op de grond staan met "Bitte schritt fahren! Staub". Volgens mij had die vrouw gewoon een Stoffobie en sprak zij iedereen aan. Deze keer was ik het slachtoffer !

 
Tijd om de omgeving te verkennen. De camperplaats ligt naast een van de 18 sluizen van de Moezel. Dus altijd wat te zien.
 
 
Zoals hier de 80 meter lange Attesa. Een van de vele Nederlandse binnenvaartschepen op de Moezel.
 

In Wintrich worden sinds 1902 de Passiespelen opgevoerd. Ruim 150 dorpsbewoners spelen hierbij een rol. Op de woningen zie je bordjes staan met de rol die ze de afgelopen jaren hebben gespeeld.


Een Belg heeft wel lef om met een NSU Prinz op vakantie te gaan.


Op het terras van het dorpscafé, met een Nederlandse uitbater, een heerlijk glaasje moezelwijn van Marx gedronken. Nu weet ik dat de beroemde filosoof, econoom, socioloog en historiograaf Karl Marx in 1818 in Trier is geboren. Zou deze wijnboer één van de nazaten zijn ?


24 juli

Vandaag heb ik een fietstocht langs de Moezel gemaakt, met hoofdbestemming Bernkastel-Kues.
  
 
Onderweg kwam ik deze Piper PA-18-150 Super Cub uit 1947 tegen. Het met linnen bespannen vliegtuig is inmiddels uit het luchtvaartregister verwijderd en dient nog slechts als reclameobject.


Het centrum van Bernkastel heeft veel historische bouwwerken. Veel daarvan zijn vakwerkpanden.

 
Op het marktplein van Bernkastel hangt niet de gebruikelijke gele brievenbus, maar een mooie blauw model uit 1890.
 
 
 Lekker op een bankje mensen kijken.
 
 
Net als in het wapen van Berlin staat de beer ook in het wapen van Bernkastel. De "Bärenpütz" is in 1968 ontworpen door Johannes Scherl.
 
 
 Deze wijnboer heeft alles nog in eigenbeheer.
 

Deze reclameborden vind ik veel mooier dan al dat neon spul.
 
 
Midden in de zomer bij 32 graden staat de Kerstman voor de deur van  "Die Weihnachtskugel". De zaak van Carina Grüner is het hele jaar geopend. Het moet niet gekker worden !

 
De burchtruïne Landshut, in 1277 gebouwd door aartsbisschop Heinrich von Vinstingen, is de blikvanger van Bernkastel.

 
Op en rond de Moezel stikt het van de Nijlganzen.


Klik hier voor de fietsroute.


Aan het eind van de dag nog even het kerkhof van Wintrich bekeken. De naam Marx kwam daar meerdere keren voor. Ook een zekere Karl zijn naam kwam ik tegen. Onze beroemde Karl ligt begraven op The Highgate cemetery in Londen. Of het nazaten zijn in Wintrich zal voor mij wel een raadsel blijven.


klik hier voor deel 1
klik hier voor deel 2
klik hier voor deel 3
klik hier voor deel 4
klik hier voor deel 5
klik hier voor deel 7
klik hier voor deel 8
klik hier voor deel 9 (slot)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten