vrijdag 14 juni 2013

Olde Kottink

Donderdag 13 juni.


Ik ben vanavond met de camper vertrokken naar Natuurcamping Olde Kottink, nabij het dorpje Beuningen.


Op de camping werd ik met een kopje koffie ontvangen door Agnes Hermelink. Ik kreeg van haar een 5 cm dikke informatie map mee. Die mocht ik zondagochtend bij vertrek weer inleveren. Ze wees mij op een rustig veldje mijn plaats aan. Nog even de camping en het bos, waardoor de Dinkel loopt verkend. Sprookjesachtig. Na een glaasje rode wijn viel ik in slaap en droomde over een fee met de naam Gemi. Kwam dat door het (sprookjes)bos misschien ?


Vrijdag 16 juni.

 
Vandaag heb ik een fietstocht door Twente, met een uitstapje naar het Duitse Bad Bentheim,  gemaakt. Ik zag onderweg opvallend veel veeteeltbedrijven.

 
In deze omgeving kom je veel traditionele Twentse boerderijen tegen met een topgevel bekleed met hout.
 

Landgoed Singraven is gelegen langs de rivier de Dinkel en is ongeveer 470 hectare groot. Tegenover huis Singraven ligt een ongeveer 600 jaar oude watermolen.


Ja ....... en als je bij de dames indruk wil maken huur je gewoon een Kever Cabrio Rally.

 
Naast deze boerderij een waterput met "puthaal"


Het beregenen van emissiearm bewerkte grond.


De achtkante "Westerveld Möl" bij Tilligte.
 
 
Voor meubelhuis XXXLutz in Nordhorn staat de grootste stoel van Duitsland. Deze stoel is 25 meter hoog.


In het Nordhorn-Almelo-kanaal, nabij grenssluis Frensdorfer Haar, zat een blauwe reiger op een tak met daaronder twee schildpadden.


Op de boomkwekerij van Leuveld werd hard gewerkt.


Langs de grens tussen Duitsland en Nederland hebben schuilhutten gestaan voor grenswachten en kommiezen. Ze dienden tot de jaren 70 als rust- en uitkijkpost. De stichting Heemkunde Denekamp heeft deze hut geadopteerd.
 
 
De Vrijdijk is een prachtig 5 km lang fietspad langs de grens met Duitsland.
 

Het kasteel Bentheim is de grootste hoogteburcht van Noordwest-Duitsland en werd voor het eerst in het jaar 1050 vermeld. Al meer dan vijf eeuwen is het complex in het bezit van de graven en vorsten Zu Bentheim und Steinfurt. Tegenover het kasteel op het terras van Grafschafter Stube, voor slechts 3,50 Euro, genoten van "Selbstgebackener Apfelkuchen mit Sahne und Thee".
 
 
De Sint-Nicolaaskerk van Denekamp.

 
Op de rotonde van de Oldenzaalsestraat bij Denekamp staat sinds mei een kunstwerk met de naam "Droomhuis".
 

De regiosoap "Van jonge leu en oale groond" speelde zich af in Beuningen en werd voor de serie omgedoopt naar Dinkelo.

 
Voor de RK kerk Onze Lieve Vrouwe van Altijddurende Bijstand staat een opvallend gekleurd Mariabeeld met kind.
 

Klik hier voor de 70 km-lange "Acht van Olde Kottink".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten