zondag 19 augustus 2012

Motortoertocht Week der Besten

De temperatuur achter mijn woning was rond vanochtend 10 uur al rond de 30 graden. Zal ik wel of niet meedoen met de toertocht van de Week der Besten ? That's the question ! Immers zo'n motorpak en helm zijn wel erg warm. Uiteindelijk besloot ik toch te gaan. Dan maar in mijn onderbroek dat pak in. Na de inschrijving bij partycentrum Rendering kreeg ik de routebeschrijving. Mogelijk is de route volgend jaar ook voor de GPS beschikbaar. Ik heb mijn GPS op track gezet, zodat de gereden route nu ook beschikbaar is.


klik hier voor de route in detail (incl. GPS)


De route ging vanuit Vlagtwedde via Wedde, Oude Pekela naar Meeden. Achter het Emergobos werden de deelnemers op de foto gezet. Een gratis advies aan de fotograaf. Zet de deelnemers de volgende keer zo neer dat de achtergrond donker is. Bijvoorbeeld tegen de bosrand. Met dit felle licht hebben we nu een hele fletse achtergrond. Dat is jammer van de foto's. Hierboven het hoogspanningsstation van Tennet in Meeden.


Onderweg kwam ik veel MG's tegen. De MG Car Club Holland had een Groningen-weekend georganiseerd.


De reis ging vervolgens naar Muntendam, Zuidbroek, Sappemeer, Hoogezand en Kropswolde. Ik reed een stuk langs de spoorlijn Groningen-Nieuweschans. Van hier heb je een geweldig uitzicht over een natuurgebied in het beheer bij het Groninger Landschap, met de prachtnaam de Westerbroekstermadepolder.


Bij Westerbroek stond de brug open. Direct over de brug, nog voor het spoor, woont Riekje Buivinga. Zij is een zéér bijzondere vrouw en heeft al meer dan 40 jaar een spoormuseum aan huis. Via Haren naar Glimmen. Onderweg staan de duurste villa's. De meesten zijn inmiddels kantoorpanden geworden. Hierboven het pand van Kema financieel adviseurs


Vanuit Glimmen maakte ik een lus via Tynaarlo, Zeegse, Oudemolen, Taarlo, Zeijen, Donderen, Yde en De Punt. In het Noord Willemskanaal (genoemd naar koning Willem III) zag ik een fuut met 3 jongen. Bij Eelde even langs het vliegveld. Via Bunne, Norg, Zuidvelde, Huis ter Heide, Bovensmilde, Smilde, Laaghalen naar het Herinneringscentrum Kamp Westerbork.


Een van de weinige fietsers onderweg. Was het dan toch te warm voor een dergelijke inspanning.  Ik reed vervolgens via Amen naar Grolloo. Daar heb ik tegenover het stamcafé van de vorig jaar overleden blueszanger Harry Muskee  Café Restaurant Hofsteenge het borstbeeld van Harry bewonderd.


Ik vervolgde mijn weg via Papenvoort, het boomkroonpad, Gasselte, Gasselternijveen, Drouwenerveen, Zuideind, Buinerveen, Nieuw Buinen, Stadskanaal en Onstwedde naar het beginpunt in Vlagtwedde. In totaal was de tocht 180 km. Op de foto hierboven een van de deelnemers aan de tocht op een mooie BMW R 1150 RT. Al met al heb ik geen spijt van mijn beslissing gehad.

1 opmerking:

  1. hoi meijco
    een prachtig verslag van de route wat een bezienswaardigheden als je ze maar wil zien geweldig mooi

    BeantwoordenVerwijderen